Anna mä selitän!

Miksi yritykseni ei löydy Googlesta? 5 kohdan opas

Googletat yritystäsi, mutta nettisivusi ei tule esiin. Mistä tämä johtuu? Tässä artikkelissa asia selviää sekä ongelman ydin että se, miten voit ratkaista ongelman.

1. Aivan ensiksi: Google personoi kaikki hakutulokset.

Me kaikki olemme omanlaisiamme persoonia, ja Google tietää sen. Siksi meistä jokainen näkee eri hakutulokset Googlessa.

Googletatko omaa firmaasi päivittäin vain googlettamisen ilosta, mutta et klikkaa oman nettisivusi hakutulosta, tai jos klikkaat, niin poistut sivulta välittömästi? Tämä on signaali Googlelle, joka kertoo: en ole kiinnostunut tästä sivusta. 

Kokeile googlettaa uudelleen toisella selaimella tai Chromen incognito -tilassa.

2. Google-hakuja on kahdenlaista: brändi ja geneerinen. Kummasta on nyt kyse?

Haitko Googlesta oman yrityksesi nimellä? Teit brändihaun, eli hait omaa brändiäsi. Haitko Googlesta palvelua tai tuotetta, jota yrityksesi tarjoaa? Teit geneerisen haun. 

Esimerkki Googlen brändihaun ja geneerisen haun jakautumisesta
Esimerkki tyypillisestä hakusanajakaumasta. Kolmasosa Google-kävijöistä teki brändihaun, kaksi kolmasosaa teki geneerisen haun.

3. Google-näkyvyyttä on kahdenlaista: maksettua ja orgaanista. Oletko siis huolissasi mainoksista vai orgaanisista hakutuloksista?

Google-näkyvyys jakautuu maksettuun ja orgaaniseen näkyvyyteen. Kuvan esimerkissä ”hakukoneoptimointi” -hakusanalla tulee esiin kolmen eri mainostajan mainos ja orgaanisissa hakutuloksissa ensimmäisenä esiin nousee Wikipedian tietosivu.

Maksettu ja orgaaninen Google-hakutulos - esimerkki

4. Miksi Google Ads -mainokseni ei näy?

Jos verkkosivullesi tehdään Google Ads -mainontaa eikä sivusi siltikään tule esiin, ei kannata hätääntyä. Testasitko jo hakua eri selaimella tai incognito-tilassa? Jos mainos ei vieläkään tullut esiin, syy löytyy yleensä näistä:

  • Budjetti. Tililläsi ei varmaan ole rajaton budjetti? Budjetti kannattaa käyttää siihen näkyvyyteen, joka tuottaa tulosta, ja tilillä todennäköisesti priorisoidaan muita hakusanoja.
  • Hintatarjous. Tilille on todennäköisesti asetettu jokin raja sille, minkä verran mainoksen klikistä tai konversiosta ollaan valmiita maksamaan. Mainontaa priorisoidaan käyttäjille ja hakusanoille, jotka todennäköisimmin tuottavat klikin tai konversion rajoituksen puitteissa.
  • Hintastrategia. Hakumainonnan strategiaksi on asetettu joko näyttökertojen, klikkien tai konversioiden maksimointi. Vaikka hintastrategia olisi näyttökertojen maksimointi, 100% näyttökertojen osuutta – eli että mainos tulisi esiin AINA kun kohdistetulla hakusanalla haetaan – on käytännössä mahdotonta saavuttaa ilman rajatonta budjettia ja erittäin korkeaa hintatarjousta. Täydellisen näkyvyyden hakeminen ei siis ole kustannustehokasta.

5. Miksi yritykseni ei näy orgaanisissa hakutuloksissa?

Todennäköisesti koska olet aloitteleva yritys, verkkosivusi ei ole indeksoitunut Googleen tai et ole panostanut tarpeeksi hakukoneoptimointiin.

Ihan ensiksi kannattaa tarkistaa, että Google varmasti on indeksoinut sivusi.

Esimerkki hausta, jolla selvitetään Googlen indeksoimat sivut
Esimerkki: site:forstendigital.fi -haulla löytyy 30 hakutulosta, eli Google on indeksoinut tästä domainista 30 sivua. Heti ensimmäisenä listalla tärkein sivu eli etusivu.

Nyt jos tiedät, että Google on indeksoinut sivusi, tehdäänpä ero brändihaun ja geneerisen haun välillä.

Brändihaku orgaanisissa hakutuloksissa

Oman nettisivusi pitäisi tulla esiin Googlen ensimmäisellä sivulla. Jos olet vasta perustanut verkkosivun, ensimmäisissä hakutuloksissa tulee usein esiin yritystietokantoja tai uutisia, mutta oma verkkosivusi ei ole vielä päässyt kiipeämään hakutulosten kärkeen. Ei hätää, anna Googlelle aikaa miettiä rauhassa, sivusi kyllä kipuaa sieltä ylös, kunhan yrityksesi nimi varmasti tulee hyvin esiin domainin nimessä ja etusivun teksteissä.

Geneerinen haku orgaanisissa hakutuloksissa

Jos et tule esiin kun haet yrityksesi tarjoamia tuotteita ja palveluja, voit alkaa selvittää asiaa tutkimalla kilpailijoiden sivuja. Avaa siis Googlen ensimmäiselle sivulle esiin tulleita sivuja ja tutki niitä. Keskity näihin kolmeen asiaa:

1. Käyttökokemus

Todennäköisesti tutkimasi ensimmäiset hakutulossivut olivat helppokäyttöiset ja ketterät, eikö vain? Voisiko olla, että sinun sivusi latautuvat hitaasti, siellä on muita teknisiä ongelmia tai asiakkaat eivät osaa käyttää sivustoasi? Google voi laskea sivustosi näkyvyyttä, koska et palvele asiakkaitasi hyvin.

2. Sisällöt

Ensimmäiset hakutulossivut todennäköisesti käsittelivät juuri sitä mitä sinä hait Googlesta. Miten on sinun sivusi laita? Esimerkki: jos vaikka haet Googlesta mustia farkkuja, mutta verkkosivullasi olet nimennyt ne mustiksi housuiksi, niin Google priorisoi niitä sivuja, joissa puhutaan nimenomaan mustista farkuista.

3. Linkit

Jos olet vasta perustanut sivuston, eikä miltään muulta sivustolta linkitetä sinun sivuusi, et ole Googlen näkökulmasta vielä kovin luotettava tekijä, eikä näkyvyytesi siksi ole vielä kovin hyvä.

Yhteenveto

Jos haet oman yrityksesi nimeä ja verkkosivusi on ollut jo olemassa jonkin aikaa, sivusi pitäisi nousta ensimmäiselle hakutulossivulle. Jos yrityksesi on kuitenkin uusi, anna sille vielä aikaa. Jos taas haet yrityksesi tuotteita ja palveluja ja haluaisit nettisivusi näkyviin, sinun kannattaa panostaa enemmän hakukoneoptimointiin.

Jos yrityksesi Google Ads -mainos ei näy, vaikka tiedät, että hakusanalle kohdistetaan mainontaa, syy asialle on todennäköisesti budjetti- tai hintatarjousstrategian rajaus – eli mainoksen ei ole tarkoituskaan näkyä joka kerta.

Jutellaanko?

En nyt haluaisi kerskua, mutta osaan nämä hommat aika hyvin. Varaa aika kalenteristani, niin jutellaan lisää!