Google on verkkokaupan ja asiakkaiden tinder.
Se yhdistää ostohaluisen asiakkaan ja verkkokaupan.

Pienen ja suuren verkkokaupan SEO eroavat toisistaan merkittävästi: pieni verkkokauppa pääsee pitkälle hakusanaoptimoiduilla sisällöillä ja navigaatiorakenteella ja käyttämällä omaa verkostoa linkinhankinnassa. Pienen verkkokaupan Google-strategiaan kuuluu ehdottomasti SEO ja todennäköisesti myös Google Ads.

Mutta mille sanoille näkyvyyttä kannattaa kehittää ja miten? Kuinka tärkeä Googlen kuvahaku on omalle verkkokaupalleni – entä miten voisin hankkia linkkejä verkkokauppaani? 

Kuka tahansa taustasta ja osaamisesta riippumatta osaa tehostaa oman verkkokaupan Google-näkyvyyttä näillä ohjeilla.

Verkkokaupan SEOn osa-alueet: tekniikka, sisällöt ja linkit
Verkkokaupan SEO:n osa-alueet. Lähde: SEO-koulutus sisällöntuottajille 2022

SEO ja Google Ads vai molemmat?

Muutama nyrkkisääntö, joissa mutkat vedetään suoriksi:

  • Aloittavalla verkkokaupalla kestää aina kivuta orgaanisten hakutulosten kärkeen, vaikka SEOa tekisi kuinka hyvin. Siksi näkyvyyttä kannattaa tukea Google Ads -mainonnalla.
  • Vähintään korkeimman katteen tuotteille kannattaa aina tehdä Google Ads -mainontaa.
  • Jos myyt visuaalisia tuotteita, tee Google Shopping -mainontaa, jolloin saat tuotekuvasi esiin hakutuloksiin.
  • Voit aina testata Google Ads -mainontaa. Jos et ole tyytyväinen tuloksiin tai Google Ads ei vaan tunnu omalta jutulta, voit keskeyttää mainonnan milloin tahansa.
  • Älä tee pelkkää Google Adsia. Mitä paremmin sivustosi sisällöt on hakusanaoptimoitu (SEO), sitä vähemmän maksat klikkihintaa Google Ads -mainonnasta, koska mainoksen laskeutumissivu vastaa sitä mitä asiakas googletti. Google-näkyvyyttä ei siis kannata jättää pelkän maksetun mainonnan harteille.
 
Lue, miten Google Ads -hakumainonta toimii

 

Pienen verkkokaupan SEO- ja Google Ads -strategia: 10 askelta

1: Perusasiat

Ymmärrä ja sisäistä, mitä SEO ja Google Ads ovat ja miten erotat ne toisistaan. Pohdi, haluatko keskittyä vain SEOon vai myös Google Ads -mainontaan. Huomioi myös, että SEOon liittyy sekä perinteinen tekstihaku että myös Googlen kuvahaku. Jos uskot, että potentiaaliset asiakkaasi hakisivat tuotteitasi myös Googlen kuvahausta, kannattaa sinun huomioida sivustollasi myös kuvien optimointi.

2: Työkalut

Ota käyttöön Google-työssä tarvitsemasi työkalut: Google Search Console, Google Ads, Google Merchant Center, Google Analytics ja - jos sinulla on myös kivijalkamyymälä - Google Business Profile.

3: Kohderyhmä

Kohderyhmän tunteminen on Google-näkyvyyden kehittämisen kulmakivi. Määrittele verkkokauppasi kohderyhmä ja tarve, jonka tuotteesi ratkaisevat.

4: Tilannekatsaus

Selvitä lähtökohtasi, eli millä hakusanoilla nouset tällä hetkellä Googlessa. Voit tutkia verkkokauppasi orgaanista hakukonenäkyvyyttä Google Search Console -työkalusta.

5: Unelmoi!

Keksi hakusanoja, joilla haluaisit nousta Googlessa – riippumatta siitä, onko sinulla jo näkyvyyttä kyseisillä hakusanoilla vai ei.

6: Valitse optimoitavat hakusanat

Kaikille sanoille ei kannata optimoida. Selvitä Google Ads -työkalusta, mitkä listaamistasi hakusanoista ovat relevantteja ja paljon haettuja.

7: Kilpailijat

Opi kilpailijoiltasi. Tekevätkö he teksti- tai Shopping-mainontaa? Minkälaiset sivut nousevat orgaanisesti hakutulosten kärkeen? Ota oppia ja kirjoita itse parempia sisältöjä kuin kilpailijasi.

8: Optimointi

Optimoi verkkosivusi sisältöjä valitsemillasi hakusanoilla ja luo uusia sisältöjä hakusanojen mukaan (SEO). Luo verkkokaupan navigaatiorakennetta vastaava Google Ads -tili ja lisää kaikki haluamasi avainsanat kohdennuksiin. Optimoi Google Ads -mainontaa käytettävissä olevan budjetin mukaan kohti haluamasi tuloksia.

9: Käyttökokemus

Onko verkkokauppaasi helppo käyttää - entä toimiiko mikä tahansa sivu laskeutumissivuna? Tutki käytettävyyden kehityskohteita verkkokauppa-analytiikan työkalusta, esim. Google Analyticsistä, korjaa ongelmat, pyydä palautetta verkostolta ja asiakkailta.

10: Linkit ja markkinointi

Markkinoi sivujasi ja pyydä asiakasarvioita. Verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointi tehostuu, kun käytät tuotesivuilla aitoja asiakasarvioita. Linkitä tärkeät ja uudet sisällöt mahdollisimman lähelle etusivua. Tee lista prospekteista, joita voisit pyytää linkkejä.

Google-näkyvyyden kehittäminen on prosessi, ei projekti.

Edellä mainitut 10 steppiä on hyvä oppia käytännön kautta, koska tarkoituksena on toistaa stepit säännöllisesti. Merkitse siis kalenteriisi 1 tai 4 viikon välein aika, jonka aiot käyttää vain ja aainoastaan verkkokaupan Google-näkyvyyden kehittämiseen.

Onnea optimointiin!

VERKKOKAUPAN GOOGLE-NÄKYVYYS KUNTOON

Tiedätkö, millä hakusanoilla verkkokauppasi nousee nyt Googlessa? Oletko tyytyväinen nykyiseen näkyvyyteen – vai onko sinulla sellainen olo, että jotain tarttis tehdä?

Miltä kuulostaisi selkeä ja toistettava prosessi Google-näkyvyyden kehittämiseen?

Anna Forsten pitää kädessään pienen verkkokaupan Google-työkirjaa