Pienen vs. suuren verkkokaupan SEO [3 eroa]

Pienen ja suuren verkkokaupan SEO eroavat toisistaan monin tavoin.

Suomen mittakaavassa pienestä verkkokaupasta voidaan puhua, kun verkkokaupan tuotevalikoima rajoittuu kymmeniin tai satoihin artikkeleihin. Suurten verkkokauppojen tuotevalikoima lasketaan tuhansissa, kymmenissä tuhansissa tai peräti sadoissa tuhansissa.

Yleisimpiä verkkokauppapohjia pienillä verkkokaupoilla ovat mm. Woocommerce, Shopify, MyCashFlow, Vilkas ja Finqu. Suuret verkkokaupat rakennetaan yleensä laajemmin kustomoitaville alustoille, kuten Magento / Adobe Commerce.

1. Mitä pienempi verkkokauppa, sitä suurempi rooli sisällöillä

Jos pyörität pientä verkkokauppaa, olet todennäköisesti valinnut verkkokaupallesi tietyn aiheen ja tarkkaan rajatun tuotevalikoiman. Tämä tarjoaa sinulle etulyöntiaseman niihin suuren valikoiman verkkokauppoihin verrattuna, jotka joutuvat hajauttamaan SEO-resurssit satojen tai tuhansien eri tuoteryhmien kesken.

Olemalla oman tuotevalikoimasi asiantuntija voit helposti valloittaa Googlen hakutulossivut sinulle tärkeillä hakusanoilla.

Käytä siis hakusanoja tuotteiden nimissä ja tuotekategorioissa ja luo verkkokaupan tuotteisiin ja niiden käyttöön liittyviä artikkeleita, ohjeita, blogitekstejä ja inspiraatiosivuja. Jatka sisällöntuotantoa määrätietoisesti ja markkinoi sisältöjäsi myös muissa kanavissa, ja näkyvyytesi kehittyy kuin huomaamatta. 

2. Mitä suurempi verkkokauppa, sitä suurempi rooli teknisellä SEO:lla

Suurillakin verkkokaupoilla on aina rajalliset resurssit. Kun tuote- ja kategoriasivut lasketaan tuhansissa, ei ole mahdollista tai järkevää optimoida jokaista sivua manuaalisesti, vaan SEOa tehostetaan automatisoinnilla ja sivuston teknisellä suunnittelulla. Esimerkkejä:

  • Crawl budget tarkoittaa niiden sivujen määrää, jotka Googlebot käyttää yksittäisen sivuston tutkimiseen. Domain, jossa on suuri määrä URLeja, ei välttämättä koskaan saa Googlebotia tutkimaan eli ”crawlaamaan” kaikkia URLeja, eli osa sivuista voi jäädä lisäämättä Googlen indeksiin. Crawl budgetin optimoinnilla varmistetaan, että tärkeimmät sivut saadaan Googlen indeksiin.
  • Sivustonopeus on erityisen tärkeä suurissa verkkokaupoissa, joissa vieraillaan paljon ja usein. Liian raskaat sivut ja suuret yhtäaikaiset kävijämäärät kuormittavat ja hidastavat sivua entisestään, josta Google ei tunnetusti pidä.
  • Sivustohierarkia ja navigaatiorakenne on määriteltävä erityisen tarkasti suuren valikoiman verkkokaupoissa. Liian syvälle viedyt ja epäloogisesti kategorisoidut tuotteet hämmentävät sekä Googlea että käyttäjää.
  • Tuotevariantit, paginaatio, filtteröidyt ja suodatetut kategoriasivut ovat esimerkkejä sivutyypeistä, jotka voivat huomaamatta moninkertaistaa domainisi sivumäärät, ja jos näitä ei kanonisoida tai estetä indeksistä, voit vahingossa tuhlata crawl budgetisi nollasisältöön.

Pienen verkkokaupan ei tarvitse liikaa murehtia yllä mainituista. Crawl budget riittänee hyvin verkkokaupan kaikkien sivujen indeksoimiseen – tämän voit tarkistaa Google Search Consolesta. Kun tuotevalikoima on rajattu, todennäköisyys sille, että piilottaisit tuotesivuja monen klikin päähän etusivusta, ei ole kovin suuri. Sivustonopeutta voit tehostaa jo varmistamalla, että verkkokauppasi kuvatiedostot eivät ole liian suuria. Pääset pitkälle käyttämällä hierarkian ja rakenteen suunnittelussa hakusanatutkimusta ja maalaisjärkeä. Tekninen SEO on joka tapauksessa melko hyvin huomioitu jo yleisimmissä verkkokauppapohjissa.

3. Pieni verkkokauppa saa laatulinkkejä nollabudjetilla

Ulkoiset linkit eli backlinkit tarkoittavat sitä, kun jostain muusta sivustosta linkitetään verkkokauppaasi. Linkki voi osoittaa joko etusivulle tai mihin tahansa verkkokaupan sivuun, kuten tuote- tai kategoriasivulle. Linkkaava elementti on useimmiten teksti tai kuva.

Google arvostaa linkkejä. Linkit toimivat kuin äänestys: kun sivusto A linkittää sivustoon B, sivusto A kertoo luottavansa linkitettyyn sivustoon ja siksi sivuston B arvostus nousee Googlen silmissä.

Suurilla verkkokaupoilla on yleensä linkinhankintabudjetti. Linkit ovat siis niin tärkeitä SEOlle, että niistä maksetaan. Google itse karsastaa maksullisia linkityksiä ja kannustaa sen sijaan luomaan niin hyvää sisältöä, että muista sivuista halutaan linkittää niihin ilman rahan vaihtumista.

Pienen verkkokaupan erikoistuminen ja kauppiaan omat verkostot tarjoavatkin mahtavan väylän hankkia linkkejä ihan ilmaiseksi. Luo laadukasta sisältöä, jonka tiedät kiinnostavan alan harrastajia – markkinoi sisältöjä somessa, uutiskirjeessä ja puskaradiossa – ja voit saada muiden sivustojen ylläpitäjät linkittämään sivustoosi. Tunnetko muita yrittäjiä, verkkokauppiaita, oletko mukana alan järjestöissä, liitoissa ja harrastusryhmissä? Pyydä heitä linkittämään sivustoosi ja tarjoudu vaikka vastavuoroisesti linittämään omasta verkkokaupastasi heidän sivuihinsa. Parempaa näkyvyyttä nollabudjetilla 👍

VERKKOKAUPAN GOOGLE-NÄKYVYYS KUNTOON

Tiedätkö, millä hakusanoilla verkkokauppasi nousee nyt Googlessa? Oletko tyytyväinen nykyiseen näkyvyyteen – vai onko sinulla sellainen olo, että jotain tarttis tehdä?

Miltä kuulostaisi selkeä ja toistettava prosessi Google-näkyvyyden kehittämiseen?

Anna Forsten pitää kädessään pienen verkkokaupan Google-työkirjaa