Tuloksellista somemarkkinointia

Pikaohje: sponsoroitu Facebook-mainos

Facebook-postausten tavoittavuus voi jäädä surkeaksi siitä huolimatta, että postaus on huolella suunniteltu, se puhuttelee, sitouttaa, aktivoi ja innostaa. Jos olet ottanut huomioon kaikki vinkit, joiden avulla somepostauksesi saa mahdollisimman laajan kattavuuden, voi orgaaninen kattavuus jäädä silti pieneksi. Miksi? Koska Facebook on mainosrahoitteinen alusta, ja sen intresseissä  on saada postaajat lisäämään näkyvyyttä rahalla. Yksinkertainen ja karu totuus.

Sponsoroitu vai buustattu postaus?

Sama asia. Sponsoroitu postaus / Sponsoroitu julkaisu / Sponsoroitu mainos / Buustattu postaus / Buustattu julkaisu / Buustattu mainos: Facebook-postaus tai julkaisu, jonka olet tehnyt omalla facebook-tilillesi, ja jolle ostat rahallista näkyvyyttä eli mainontaa. Tavallisesta Facebook-postauksesta voi tehdä sponsoroidun tai buustatun postauksen klikkaamalla postauksen alareunassa olevaa ”Mainosta julkaisua” -nappia tai mainostamalla julkaisua Facebook Business Manageriin liitetystä Mainostilistä. Seuraavaksi käydään läpi nämä kaksi vaihtoehtoa, joista voit valita omaan tilanteeseesi sopivimman tavan sponsoroida julkaisuasi.

Satunnaiselle postaajalle: klikkaa "mainosta julkaisua"

Mikäli postauksesi soveltuu mainostettavaksi, postauksen alareunaan ilmestyy naviska, jossa lukee ”Mainosta julkaisua” tai muu vastaava kehote, joka ilmaisee että rahasi ovat tervetulleet näkyvyyden lisäämiseksi. Tästä avautuva ikkuna elää sitä mukaa kuin Facebook lisäilee uusia ominaisuuksia käyttöliittymäänsä, mutta pointti on selvä: saat valittavaksesi yksinkertaisia määritteitä, joiden perusteella Facebook antaa arvion postauksen tavoittavuudesta antamallasi budjetilla

 

Plussat: Helppo ja nopea tapa lisätä näkyvyyttä

Miinukset: Kohdennus- ja hinnoittelutavat ovat rajoitettuja

”Mainosta julkaisua” -tapa sopii sinulle, joka et halua käyttää liikaa aikaa mainonnan optimointiin, jolla on pienehköt markkinointibudjetit ja jonka tavoitteena on vain saada näkyvyyttä postaukselle eikä esimerkiksi mitattavia konversioita.

Säännölliseen postausten sponsorointiin: Facebook Business Manager ja mainostili

Facebook Business Manager ja siellä luotava Mainostili sopii pro-tekijälle tai sellaiseksi aikovalle. Luo ensimmäinen sponsoroitu postauksesi luomalla mainostiliisi Kampanjan, johon lisäät Mainosjoukon, johon lisäät postauksen. Eli mitä?

 

Kampanja: Kampanjassa määritellään kampanjan nimi (esimerkiksi ”Sponsoroidut postaukset 2020”) ja kampanjan tavoite, esimerkiksi Kattavuus (Kun tavoitteesi on tavoittaa mahdollisimman monta ihmistä) tai Sitoutuminen (kun tavoitteesi on saada mahdollisimman monta klikkiä, tägäystä, jakoa tai muuta reaktiota postaukseesi).

Mainosjoukko: Tämä termi itsessään ei kerro yhtään mitään. Parempi käännös sanalle olisi: kohderyhmä, budjetti ja aikataulu. Toisin sanoen tässä kohtaa määrität tavat, joilla tavoitteesi saavutetaan. Suosittelen lisäämään ensimmäiseen kampanjaan kaksi mainosjoukkoa: ensimmäisessä mainosjoukossa kohderyhmänä ovat yritykseesi sitoutuneet ihmiset, kuten Facebook-sivusi fanit, uutiskirjeesi tilaajat ja/tai verkkosivullasi käyneet, toisessa kohderyhmässä ovat kaikki muut kohderyhmääsi kuuluvat ihmiset.

Mainokset: Valitse ”Käytä olemassa olevaa julkaisua” ja valitse julkaisusi. Samaan mainosjoukkoon voi lisätä useita postauksia.

Kun opit käyttämään Facebook Business Manageria ja etenkin sen ensisilmäyksellä hieman kaoottiselta tuntuvaa logiikkaa, huomaat sen käytöstä isoja etuja.

 

Plussat: Tehokkuuden vertailu: vertaa mainosjoukkojen ja postausten tehokkuutta toisiinsa. Säädä ja hallitse hintastrategioita, tarjouksia ja kohderyhmiä. Sulje mainonnasta pois huonosti tavoittavia postauksia ja anna lisää näkyvyyttä hyvin toimiville postauksille.

Miinukset: Mainonnanhallinnan tehokas käyttö vaatii paneutumista, testaamista ja harjoittelua. Pitkäjänteinen työ kuitenkin kannattaa: saat paremman hallinnan mainonnasta etkä laita ”sokkona” rahaa epämääräiseen ”näkyvyyteen”, vaan pystyt kontrolloimaan markkinointibudjettisi käyttöä.

Sponsoroidun Facebook-postauksen hinta

näytöistä. Hintaan vaikuttaa postauksesi laatu, se kuinka hyvin postaus kiinnostaa valitsemaasi kohderyhmää sekä se kuinka hyvin olet rajannut kohderyhmäsi ja kuinka paljon valitsemaasi kohderyhmään kohdistuu mainontakilpailua muilta mainostajilta.  Älä IKINÄ valitse liian laajaa kohderyhmää, kuten ”25-45-vuotiaat naiset Suomessa”, sillä haulikolla ampuva mainonta ei ole tätä päivää ja heität rahasi hukkanäyttöihin nopeammin kuin ehdit lausua Mark Zuckerberg.

 

Summa summarum, kohderyhmäajattelu laskee mainonnan hintaa. Mieti mitä teet, kenelle teet ja mitä tavoittelet.

Sponsoroidun Facebook-postauksen mainosbudjetti

Tähänkään ei ole yhtä ainoaa selvää vastausta. Varaa itsellesi muutaman kympin tai muutaman sadan euron harjoittelubudjetti, jolla kokeilet eri tavoitteita, kohdeyleisöjä ja eri postausten sponsorointia. Seuraa tuloksia, klikkihintoja ja näyttöhintoja ja mieti:

 

Mikä kohderyhmä toimii hyvin?

Minkälaisilla tavoiteasetuksella sain mitä halusin?

Minkälaisilla postauksilla saavutin parhaiten tavoitteeni?

Minkälaisia postauksia voisin alkaa tehdä sillä mielellä, että ne sopivat sponsoroitaviksi?

Verkkokaupan somemainonta

Sponssatut postaukset ovat osa näkyvyyden kehittämistä, brändimainontaa, jolla tehdään omaa yritystä ja viestiä tutuksi. Kun tämä puoli on hallussasi, saatat olla kiinnostunut verkkokauppamyyntiin tähtäävästä somemainonnasta, jossa mainonnan ensisijainen tavoite on nimenomaan tehdä kauppaa. Lue, miten verkkokaupan tulospohjaisella somemainnonnalla tehdään myyntiä!