Miten Google Ads -hakumainonta toimii

Google Ads -hakumainonnalla tarkoitetaan maksettua hakukonemainontaa – eli mainoksia, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa. Ne on yleensä merkitty Googlen hakutuloksissa sanoilla Mainos, Sponsoroitu, Ad tai Advertisement.

Mainoksia ja niiden kohdennuksia hallinnoidaan Google Ads -käyttöjärjestelmästä, ja Google Ads veloittaa mainostajaa jokaisesta tapahtuneesta klikistä – ei milloinkaan näytöistä. Eli jos kukaan ei klikkaa mainosta, mainonta ei maksa mitään.

Lippalakki-google-haku
Ensimmäisellä rivillä on Google Shopping -mainoksia, toisella rivillä Google Ads -tekstimainos, kolmannella rivillä orgaaninen hakutulos.

Google Adsissa käydään huutokauppaa

Google Ads on huutokauppajärjestelmä, jossa teet hintatarjouksen eli bidin määrittelemiesi kohdennusten mukaan. Kun Google havaitsee määritelmiisi sopivan Google-haun, osallistut huutokauppaan yhdessä kaikkien muiden mainostajien kanssa, jotka tahtovat näkyä samassa haussa.

Koska kaikki mainostajat eivät voi näkyä jokaisessa kohdistuksiin sopivassa haussa, Google ”ränkkää” mainostajia ja tarjoaa mainostilaa niille, joilla on paras ad rank. Mainoksen näkyvyys ja mainoksen klikkihinta määräytyy neljän seikan perusteella:

  • Bidi eli hintatarjous, eli kuinka paljon olet valmis maksamaan haluamastasi tavoitteesta (klikki, konversio tai mainosnäyttö),
  • Relevanssi, eli kuinka hyvin kirjoittamasi mainos vastaa kohdistettua avainsanaa,
  • Klikkiprosentti, eli kuinka suuri osa mainonnan nähneestä klikkaa mainosta,
  • Laskeutumissivukokemus, eli kuinka kauan mainosta klikanneet pysyvät sivulla ja klikkaavatko he sivulla eteenpäin.

Google Ads -tilin rakenne tehdään aina itse

Google Ads -tili koostuu eri tyyppisistä kampanjoista (Haku, Shopping, Performance Max, Youtube. Display, Discovery jne), ja kampanjoiden sisällä on mainosryhmiä. Kampanjatasolla määritellään mainonnan asetukset ja tavoitteet, mainosryhmätasolla mainostettavat avainsanat ja mainokset.

  • Hakukampanjoissa kannattaa noudattaa verkkokaupan loogista navigaatiorakennetta. Esimerkiksi Astiat-nimiseen kampanjaan tulee kolme mainosryhmää: Mukit, Lautaset ja Kulhot. Astiat-kampanjassa määritellään mainonnan maantieteellisellä sijainti, päiväbudjetti, tavoite ja bidi. Mukit, Lautaset ja Kulhot -mainosryhmissä määritellään avainsanat, mainokset ja laskeutumissivut. Mukit-mainosryhmän avainsanoja ovat ”mukit”, ”teemukit” ja ”kupit”, mainoscopyssä markkinoidaan mukeja ja mainoksesta linkitetään mukien tuotesivulle. Näin tehden kampanjarakenne on hakusanaoptimoitu, eli Googlettaja löytää juuri sen mitä hän hakeekin.
  • Google Shopping -kampanja edellyttää Google Merchant Centerin linkittämistä. Google Merchant centeriin tuodaan verkkokaupan tuotteet manuaalisesti tai tuotesyötteellä. Kampanjassa määritellään mainonnan maantieteellinen sijainti, päiväbudjetti, tavoite ja bidi. Mainosryhmässä määritellään mainostettavat tuotteet. Mainoksia ei kirjoiteta ja avainsanoja ei määritellä.

Tärkeää: laita seuranta-asetukset kuntoon

Kun teet Google Ads -mainontaa, on tärkeää että sinulla on mitattava sivustotavoite eli konversio. Esimerkiksi verkkokauppojen konversio on myynti, B2B-toimijan yleisin konversio on yhteydenotto.

Aseta konversioseuranta Google Ads -tilillesi ja näet tilillä, kun mainontasi on johtanut konversioon JA voit asettaa kampanjan tavoitteeksi konversioiden tai konversioarvon (myynti) maksimoinnin. Näin et tuhlaa budjettia klikkeihin tai mainosnäyttöihin, joiden osuudesta myyntiin ei ole takeita.

Google Ads -tilin optimointi

Optimointi on laaja prosessi, jossa tilin tehoa ja konversioita parannetaan. Aloittavan optimoijan viisi tärkeintä optimoitavaa asiaa ovat:

  • Päiväbudjetit
  • Hintatarjoukset
  • Hakusanat
  • Mainokset
  • Mainoslaajennukset

Esimerkkejä Google Ads -hinnoista

Lainaan ja rahoitukseen liittyvät avainsanat ovat erittäin kalliita mainostettavia, koska useat pankit ja rahoituslaitokset haluavat saada klikkejä juuri tällaisista hauista, koska yhden klikkauksen arvo voi olla asiakkaalle kymmeniä tuhansia euroja. Mainostajat ovat valmiita maksamaan klikeistä jopa 10 – 20 euroa.

Sen sijaan tarkennetut pienten verkkokauppojen tuotevalikoimaan liittyvät haut – kuten vanhanaikainen lippalakki tai koiran trimmaussakset -avainsanoille ei kohdistu yhtä paljon mainontakilpailua, ja klikkihinta on noin 0,20-0,50 senttiä. Hinta pysyy alhaisena myös siksi, että pienillä verkkokaupoilla on nimenomaan näihin hakuihin viittaavia tuotteita, ja asiakas löytää haluamansa mainosklikkauksen jälkeen.

VERKKOKAUPAN GOOGLE-NÄKYVYYS KUNTOON

Tiedätkö, millä hakusanoilla verkkokauppasi nousee nyt Googlessa? Oletko tyytyväinen nykyiseen näkyvyyteen – vai onko sinulla sellainen olo, että jotain tarttis tehdä?

Miltä kuulostaisi selkeä ja toistettava prosessi Google-näkyvyyden kehittämiseen?

Anna Forsten pitää kädessään pienen verkkokaupan Google-työkirjaa