Mikä on Google Search Console?

Mikä on Google Search Console?

Google Search Console (GSC) on Googlen ilmaiseksi tarjoama työkalu, joka tarjoaa huimasti mielenkiintoista dataa kaikille mitattavasta digimarkkinoinnista ja orgaanisesta hakukonenäkyvyydestä kiinnostuneille.

Aiemmin Google Webmaster Tools -nimellä kulkeneesta työkalusta on karsittu ominaisuuksia vuosien mittaan, mutta typistyksestä huolimatta työkalussa on joukko huippuhyödyllisiä ominaisuuksia, joilla voit parantaa sekä sivustosi käytettävyyttä että orgaanista google-näkyvyyttä (SEO).

 

Mihin Google Search Consolea käytetään?

Tekniikka: Google Search Consolen kautta saat automaattisia viestejä, mikäli sivustossasi on jotain teknistä häikkää, joka rajoittaa sivustosi orgaanista näkyvyyttä. Huomioi kuitenkin, että GSC toimii parin päivän viiveellä. GSC:n avulla voit lähettää sivusi tai sen osia indeksoitavaksi Googlelle, ja näet myös, miten Google näkee ja lukee sinun sivusi. Saat myös ilmoituksia, mikäli Google havainnoi sivuillasi esimerkiksi mobiilikäytettävyysongelmia tai puutteellisia schema-tietoja.

Analytiikka: Voit tarkastella, millä hakusanoilla sijoitut Googlen orgaanisiin hakutuloksiin ja kuinka korkea CTR eli klikkiprosentti hakusanoillasi on. Voit tutkia uusia hakusanoja, joille voit optimoida sivustosi sisältöä ja löytää uusia trendaavia hakutermejä.

 

Miten Google Search Console asennetaan?

Luo ilmainen Google Webmasters -tili ja vahvista sivustosi jommalla kummalla työkalun tarjoamalla tavalla. Vahvista sivustostasi sekä www- että non-www-tasot ja valitse ja http- ja https-versiot, mikäli nämä ovat käytössä. Vahvista sitten ”site settings”-osiosta, mikä näistä versioista on suosimasi versio, eli minkä version Googlen pitäisi mielestäsi indeksoida.

Tämä on ensimmäisiä askelia SEO:ssa: hakukoneet näkevät muun muassa www- ja non-www-sivut kahtena erillisenä sivuna. Tuplasisältö on haitallista SEO:ssa, sillä hakukoneiden näkökulmasta saman sisällön tuuttaaminen nettiin on spämmiä ja keinotekoista suuren sisältömäärän tuottamista, jolla yritetään vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen kepulikonstein.

Verkkosivun lisääminen Google Search Consoleen

Verkkosivun lisääminen Search Consoleen: valitse Domain- tai URL prefix -taso.

 

 

GSC-raportit: Overview ja Performance

Overviewissä elikä ”Yleisnäkymässä” näet heti, kuika monta googlettajaa on klikannut hakutulostasi, kuinka monta sivustosi sivua googleen on indeksoitunut, ja millä tavoin voit kehittää hakukonenäkyvyttäsi sekä sivustosi käytettävyyttä. Performance-raportti, jonka kutkuttava suomennos voisi olla ”Performanssi”, mutta sanotaan nyt kuitenkin ”Tehokkuus”, kertoo vielä enemmän dataa sivustosi tehosta: klikit, näyttökerrat, klikkiprosentti ja keskimääräinen sijainti hakutuloksissa. HUOM! Suodata näkymään ”image” tai ”video” -haut, niin näet orgaanisen näkyvyyden datat kuva- tai videohaussa.

 

 

 

Mikä on Google search console - Kuvakaappaus Performance reportista

Oman saittini rauhallinen alku SEOssa. Näyttöjen ja klikkien määrä on loivassa kasvussa, mutta kyllä sieltä Googlesta voisi enemmänkin tulla väkeä.

 

GSC-raportti: URL inspection

Tarkalla haulla voit tarkistaa, onko sivusi indeksoitu. Jos vaikka ihmettelet, miksi jokin tietty sivu ei tunnu nousevan google-haussa, voit kätsästi tarkistaa, onko sivu ylipäätään indeksoitunut Googleen, ja jos ei, niin miksi ihmeessä näin on.

 

GSC-raportti: Index – Coverage

Valid-osio kertoo, kuinka monta sivustosi sivua Google on indeksoinut onnistuneesti. Error, Valid with warnings ja Excluded kertovat taas, onko sivustollasi sivuja, jotka joko tarkoituksella tai jostain harmillisesta teknisestä häiriöstä johtuen eivät päätyneet indeksoitavaksi. Etenkin ensimmäinen Error-sivu kertoo, jos Google törmäsi johonkin näkyvyyden kannalta fataaliin esteeseen.

 

google search consolen Coverage-raportti

Coverage-raportti kertoo, että sivustollani on 24 onnistuneesti Googleen indeksoitunutta sivua sekä 100 indeksistä pois jätettyä sivua.

 

GSC: Index – Sitemaps

Google seuraa sitemapeja indeksoinnissa. Jos haluat nopeuttaa uuden sivuston tai ihan vain uuden (sitemapiin ladatun sivun) indeksoitumista, lähetä sivukarttasi Googlelle tältä välilehdeltä. SEO:n näkökulmasta kannattaa pitää silmällä sitemapissa olevien sivujen ja Googlen indeksoimien sivujen suhdetta. Indeksoituuko Googleen sivuja, joita sinne ei pitäisi indeksoitua? Jääkö osa sitemapissa lähetetyistä sivuista indeksoitumatta?

 

GSC: Enhancements – Speed ja Mobile usability

Modernissa SEOssa nopeus on supersuuri tekijä. Speed-raportista saat ehdostuksia nopeuden tehostamiseksi. Kenellekään ei myöskään tule yllätyksenä, että mobiilikäyttö on ollut kasvussa jo pitkään. Mobile usability -raportista saat vinkkejä mobiilikäytön tehostamiseen.

 

GSC: Enhancements – Breadcrumbs ja Sitelinks Searchbox

Vastikään GSC:hen ilmeistyneissä raporteissa näet lisää SEOttajan unelmadataa. Breadcrumb on suomeksi murupolku, eli polku, joka kertoo googlettajalle ja sivuston käyttäjälle, mikä sivu on kyseessä. Myös tässä omassa sivustossani käytetään murupolkua, näet sen rullailemalla sivun yläreunaan. Breadcrumbs-raportti kertoo, onko murupolussasi virheitä tai paranneltavaa. Sitelinks searchbox taas on orgaanisen google-hakutuloksen yhteyteen ilmestyvä hakuboksi, josta voi lukea lisää vaikka suoraan Google Developersin sivuilta.

 

Näin otat Google Search Consolen hyötykäyttöön

  • Lue aina kaikki Google Search Consolen lähettämät ilmoitukset ja hälyt
  • Ota tavaksi piipahtaa Google Search Consolessa ainakin viikon tai parin viikon välein, tsekkaa ainakin errorit ja esimerkiksi valtavat piikit tai laskut indeksoiduissa sivuissa
  • Hyödynnä hakusanadataa sisältöjen ja sivuston rakenteen suunnittelussa
  • Yhdistä Google Search Console Google Analyticsiin

Tee itse tai anna mun tehdä se sun puolesta

..nimittäin SEO. Mä olen siinä tosi hyvä. Jätä viesti!