Katsaus Googlen trendeihin

Hengityssuojain vai kasvomaski? Uusimmat suositukset näkyvät juuri nyt hakutilastoissa

Kasvojen, nenän ja suun suojaaminen on puhuttanut viime päivinä. Viranomaiset sekä erilaiset puskaradiokanavat antavat nyt monenlaista suositusta siitä, miten erilaisilla kasvosuojuksilla voidaan (tai ei voida!) vaikuttaa koronaviruspandemia leviämiseen.

Etenkin Facebookin keskusteluryhmissä maskit, suojukset ja suojaimet menevät iloisesti sekaisin. Kirjava terminologia näkyy myös Googlen trendeissä. Hakujen lisääntynyt määrä on ymmärrettävää, ja niiden takana on sekä yleistä tiedonhakua että aitoa halua ostaa suojavälineitä.

HUOM! Tässä artikkelissa ei oteta mitään kantaa siihen, minkälaista terminologiaa erilaisista suojaimista tulisi käyttää. Kirjoittajan tuotetietämys pandemian aikaisista suojavälineistä on pyöreä nolla, mutta Googlen hakukoneoptimoinnissa ja hakusanamarkkinoinnissa täysi sata.

 

Maski

”Maski”-tyyppisissä sanoissa eniten nousua näkyy pelkällä ”maski”-sanalla. Sana voi toki viitata mihin tahansa naamioon, hitsausmaskiin tai kasvomaskiin, mutta oletettavasti hakutrendin taustalla on juuri pandemiaan liittyviä tiedonhaku. ”Kasvomaski” -sana tulee tiukasti kakkosena, ja aivan viime päivinä ero on kaventunut.

Kasvosuoja

Kasvosuoja-, suojain- ja suojus -sanat ovat likipitäen adjektiiveja. Näistä lyhin ja napakin ”Kasvosuoja” on ollut viime päivinä haetuin.

Suusuoja

Suu- ja suunenäsuojuksiin liittyvä terminologia on monelle tuttu kirurgian alalta. Aiemmin hyvin hajanaisia hakupiikkejä saanut terminologia on nousussa, ja tässäkin lyhyimmän ”suusuoja” -termin hakumäärät ovat noususuhdanteessa.

Hengityssuojain

Kaikista tutkituista sanoista ehdottoman voiton vie termi ”hengityssuojain”. Voi olla, että ”hengityssuojain” -termiä käytetään geneerisenä hakutermiä, jolla tarkoitetaan mitä tahansa suun ja nenän sekä mahdollisesti koko kasvojen suojaamiseen tarkoitettua apuvälinettä.

Hakuattribuutit FFP2, FFP3, N2 ja N3

Hengityssuojaimen tasoon ja tehoon viittaavat FFP2-, FFP3-, N95- ja N100-merkinnät ovat myös tulleet tutuiksi sekä virallisista uutisista ja tiedotteista että vähemmän virallisista keskusteluryhmistä.

Merkintöjä käytetään myös attribuutteina tarkentamaan suojaimiin liittyviä hakuja: nousussa on muun muassa hakulausekkeet ”hengityssuojain ffp3” ja ”n95 suojain”.

Eniten haettujen termien vertailu

Kun eri hakutyyppien suosituimpia sanoja vertaillaan, sana Hengityssuojain vie selvän voiton. Kun hakuhistoriaa tutkitaan viimeisimmän viikon ajalta, keskiviikkoiltana 6.4. hauissa nousi esiin selvä piikki hengityssuojaimissa. Hakupiikin takana saattaa olla Ylen iltauutiset sekä verkkouutinen kankaisista hengityssuojaimista.

Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi suojavälineisiin liittyvillä termeillä

Tässä analyysissä esitetyille hakutermeille tehtävä hakusanamainonta sekä hakukoneoptimointi vaatii mainostajalta ja tiedontuottajalta erityistä varovaisuutta. Pohdittavia kysymyksiä on muun muassa se, miten varmistetaan, ettei mainonnalla viedä ihmisiä harhaan mm. hengityssuojaimen tai maskin tarjoaman suojan tehosta koronapandemiaa vastaan.

 

On myös harkittava tarkasti, kannattaako heikkotehoisia suojien mainoksia kohdistaa esimerkiksi kirurgiseen suojaan viittaavilla ”suunenäsuoja” -tyyppisille hakusanoille tai suojaimiin liittyviä attribuutteja (FFP3, FFP2, N95 ja N100 jne) sisältäville hakusanoille. Riskinä on, että googlettaja luottaa päätyvänsä Google-haun kautta ostamaan esim. FFP3-suojan tarjoamia hengityssuojia, vaikka kyseessä oli vain hänen tekemäänsä Google-hakuun kohdistettu mainos.