Google Ads -konversio­seuranta – 3 askelta alkuun

Konversioseurannan avulla näet Google Ads -mainonnallasi aikaan saadut tulokset ja pystyt hyödyntämään Google Adsin konversiohakuisia hintastrategioita.

Konversioseurannan asentaminen kannattaa aina. Siitä on iloa sekä raportoinnissa, optimoinnissa että ihan suoraan myynnissä. Ethän halua heittää mainosrahojasi kankkulan kaivoon?

Mitä hyötyä Google Ads -konversioseurannasta on?

👎 Jos Google Ads -tililläsi ei ole konversioseurantaa, viet kävijöitä verkkosivuillesi tietämättä sen enempää, miten kävijät käyttäytyvät verkkosivuillasi mainoksen klikkaamisen jälkeen. Et siis tiedä, mitä tuloksia saat mainonnalla.

 

👍 Kun Google Ads -tililläsi on konversioseuranta, näet, mistä kampanjoista saat tuloksia ja voit optimoida mainontaa tapahtuneiden konversioiden perusteella. 

Voit myös hyödyntää Google Adsin konversiohakuisia hintastrategioita. Näitä ovat Maksimoi konversiot, Maksimoi konversioarvo ja  Tavoite-CPA (Cost per Acquisition).

Google Ads konversioseuranta
Kuva: Näkymä Google Ads -tililtä, jossa on käytössä konversioseuranta. Tililtä nähdään, kuinka paljon mainonnasta on maksettu ja kuinka paljon mainonta on tuonut verkkokauppamyyntiä.

Miten Google Ads -konversioseuranta tehdään?

Jotta Google Ads voi seurata, mitä kävijä tekee sivustollasi mainoksen klikkaamisen jälkeen, pitää sivustollesi asentaa Googlen seurantakoodi eli Google Tag. Voit myös tuoda (import) konversion esimerkiksi GA4:stäMuista aina, että mikään markkinoinnin tai analytiikan seurantakoodi ei saa laueta ilman kävijän erillistä suostumusta.

Hyppää suoraan aiheeseen

Paras ja helpoin tapa seurata konversioita Google Adsissa on asentaa Google Tag ja luoda sen avulla kiitos­sivukonversio Google Adsissa.

1. Mikä tahansa sivunäyttö ei ole järkevä konversio - päätä mitä haluat mitata

Jos luot uuden Google Ads -tilin, Google Ads voi ”pakottaa” sinut valitsemaan kampanjan tavoitteeksi näyttökerrat verkkosivuillesi. Jos et tee tähän asetukseen muutoksia ja asennat seurantakoodin verkkosivullesi ja se laukeaa jokaisesta sivunäytöstä, kampanjasi konversiotavoite on siis mikä tahansa näyttökerta sivustollasi.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun kävijä klikkaa mainostasi, päätyy sivullesi ja hyväksyy evästeet, lasketaan käynti konversioksi. Tällä asetuksella mainontasi tavoite on käytännössä tuoda sivustollesi kävijöitä, jotka hyväksyvät evästeet. Tässä konversiossa ei ole mitään järkeä.

👉 Mieti tarkemmin, mitä tavoittelet mainonnalla. Mitä haluat kävijöiden tekevän?

Konversio

Mikä tahansa digitaalisesti mitattava tapahtuma, jonka haluat ihmisten tekevän verkkosivuillasi. Esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähetys, puhelinnumeron klikkaus, verkkokauppaosto tai yli minuutin kestävä verkkosivuvierailu.

2. Kiitossivu­konversio on helpoin tapa mitata konversioita

Kun olet asettanut Google Tagin sivullesi JA seuranta laukeaa vasta kun kävijä  on antanut siihen luvan (kansankielellä puhutaan evästebannerin hyväksynnästä), voit säätää ja suodattaa Google Adsissa ehtoja siitä, mitkä tapahtumat tai minkälaiset sivunäytöt haluat aidosti laskea konversioksi.

Tässä pohdinnassa kiitossivu on markkinoijan pelastus. Miksi? Koska sen sijaan, että joutuisit määrittelemään esimerkiksi verkkosivun buttoneiden klikeistä tapahtuvia javascript-eventejä ja lähettämään ne takaisin Google Adsin custom conversioneiksi (tämä on pitkä stoori johon yksi blogiartikkeli ei riitä), voit luoda konversion jokaisesta kiitossivun näyttökerrasta eli konversio tapahtuu aina, kun verkkosivuvierailija on suorittanut haluamasi toimen. Helppoa ja ihanaa!

Kiitossivu

Sivu, jolle asiakas ohjataan esimerkiksi verkkokauppaoston tai yhteydenottolomakkeen lähettämisen jälkeen. Kiitossivulla on oma URL, esimerkiksi omadomain.fi/kiitos-yhteydenotosta.

Näin teet kiitossivukonversion Google Adsissa

  1. Varmista että olet asentanut Google Tagin oikeaoppisesti sivustollesi
  2. Siirry Google Adsissa kohtaan Työkalut ja asetukset
  3. Konversiot
  4. Uusi konversiotapahtuma
  5. Sivusto
  6. Valitse konversioluokka (esim. Lähetä liidien luontolomake tai ostos)
  7. URL-osoite (esimerkiksi omadomain.fi/kiitos-yhteydenotosta)
  8. Määrittele muut ehdot (laskentatapa, arvo ym)
  9. Julkaise

Varmista lopuksi, että mainoskampanjoidesi hintastrategiat ovat konversiohakusia. Aloita esimerkiksi valitsemalle kampanjoihisi Maksimoi konversiot -hintastrategia, jolloin kampanja pyrkii tuomaan sivustollesi mahdollisimman paljon kävijöitä, jotka todennäköisesti päätyvät kiitossivullesi (eli suorittavat verkkosivustollasi sinulle tärkeän toimen).

3. Konversiot voi tuoda Google Analytics 4:stä - mutta varo näitä sudenkuoppia

Konversiot voi tuoda eli importata GA4:stä Google Adsiin. Hyviä puolia tässä seurantatavassa on helppous, huonoja puolia konversion puutteellinen attribuointi ja evästeasetuksiin liittyvät käytänteet.

Miksi GA4-konversioita kertyy vähemmän kuin Google Ads tagin konversioita?

Yksi syy liittyy konversion attribuointiin. GA4 ei raportoi yhtä paljon konversioita Google Ads -mainonnalle kuin nimenomaisesti Google-tagilla tehty konversioseuranta. Tämä johtuu lähinnä siitä, että jos konversiopolkuun mahtuu muitakin liikenteen lähteitä, Google Ads voi tipahtaa liikenteen lähteistä kokonaan pois.

Google

Kävijä klikkaa Google-mainosta

Sivusto

Kävijä päätyy sivustolle mutta ei konvertoi

Facebook

Sama kävijä klikkaa myöhemmin Facebook-mainosta

Konversio

Kävijä päätyy sivustolle ja konvertoi

Attribuutio

GA4 tulkitsee Facebook-kampanjan konversion tuojaksi. Konversiodataa ei lähetetä Google Adsiin, vaikka se oli osana konversiopolkua.

Yllä kuvattu prosessi voi tapahtua, kun tuot konversiot GA4:stä. Jos sen jos sijaan teet seurannan Google Tagilla, Google Adsiin raportoituu konversiodataa, vaikka konversiopolussa olisi muitakin liikenteen lähteitä.

Ota huomioon myös evästeasetukset. Jos olet määritellyt GA4-evästeet analytiikan evästeiksi ja käytännössä hyödynnät dataa markkinoinnissa (Google Ads), liikut tietosuojan osalta harmaalla alueella. Kävijän tulisi aina tietää ja ymmärtää, mihin hänen kävijädataansa hyödynnetään.

Yhteenveto

Konversiosta tapahtuva kiitossivu helpottaa mainonnan tekijän elämää.

Vierailut kiitossivuilla voidaan tulkita tapahtuneiksi konversioiksi. Näin ollen tietyllä URL-osoitteella tapahtuva sivunäyttö voidaan helposti asettaa konversioksi.

Kiitossivukonversio voidaan määritellä kahdella tavalla: Google Adsin omalla tagilla tai siten, että konversio tuodaan eli importataan Google Analyticsistä Google Adsiin. Google Analytics -konversioihin liittyy kuitenkin ongelmia: konversioita raportoituu yleensä liian vähän, ja evästeilmoituksessa on tehtävä kävijälle selväksi, että analytiikan dataa käytetään myös markkinoinnissa.

Paras ja helpoin tapa toteuttaa Google Adsin konversioseuranta on tehdä kiitossivukonversio Google Ads tagin avulla.

Haluatko oppia lisää tai tarvitsetko apua? Forsten Digitalilta saat Google Ads -valmennukset, koulutukset, verkkokurssit. Tutustu palveluihin!