Google Ads -hakusanamainonta – 7 askelta alkuun (2024)

Google Ads -hakusanamainonnalla tavoitat ne ihmiset, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita palveluistasi ja tuotteistasi.

Tekemällä Google Ads -mainonnan itse et maksa mainonnan ulkoistuksesta mitään, ja voit käyttää koko rahan mainontakustannuksiin.

PSST! Opit artikkelin askelet myös Aloita Google Ads -hakumainonta 60 minuutissa -verkkokurssissa. 

1. Luo Google Ads -tili

Tilin luominen on nopeaa. Teet sen vaikka kahvitauolla. 

Varaudu antamaan nämä tiedot:

✅ Mainostajan valuutta, maa ja aikavyöhyke

✅ Luottokorttitiedot

✅ Mainostajantodennus.

Mainostajantodennus voi tilanteesta riippuen tarkoittaa eri tapoja vahvistaa Googlelle, että edustat yritystä tai muuta organisaatiota, jonka puolesta aiot mainostaa.

 

Gogle Ads hakumainos

2. Anna luottokorttitiedot

Jokaisen mainostajan on annettava Google Ads -tilille luottokorttitiedot mainoskustannusten veloittamista varten.

Voit anoa mahdollisuutta manuaalisen laskutukseen siinä vaiheessa, kun tililtä on veloitettu useita luottokorttiveloituksia ongelmitta JA tilisi kuukausikulutus lasketaan tuhansissa euroissa.

3. Tee avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus on kaiken Google-näkyvyyden kehittämisen A ja O. 

Jos et ole vielä vielä tehnyt avainsanatutkimusta, voit löytää uusia ideoita ja selvittää avainsanojen kuukausittaiset hakumäärät Google Adsin Avainsanatyökalusta.

Avainsana

Signaali siitä, minkälaisille sanoille haluat mainostaa. Avainsana ei siis suoraan tarkoita sitä, että mainontasi tulee näkymään vain kirjoittamallasi sanalla.

4. Luo kampanja

Kampanja-sanaa on totuttu käyttämään, kun puhutaan esimerkiksi alennusmyyntien mainoskampanjoista, joissa on ajallinen alku ja loppu. Google Adsissä kampanjalla on kuitenkin eri merkitys.

Kampanjan luodessasi määrittelet kattoteeman ja asetukset aiheille, joita aiot mainostaa. Kampanjassa annetaan esimerkiksi päiväbudjetti, hintatarjous, määritellään kohdeyleisön sijainti ja kieli.

Kampanjan luomisessa pitää olla tarkkana: huolimattomasti tehdyt valinnat voivat kuluttaa päiväbudjettisi nopeasti täysin turhaan näkyvyyteen. Muista esimerkiksi valita alueeksi Kiinnostuksen sijaan Sijainti.

Kampanja

Tapa ryhmitellä mainostettavia teemoja. Kampanjassa määritellään muun muassa päiväbudjetti, joka kampanjaan ollaan valmiita käyttämään, mainostettava alue ja yleisö.

5. Luo mainosryhmä(t)

Mainosryhmät ovat kampanjan alateemoja. Esimerkiksi jos kampanjasi nimi on Päähineet, mainosryhmiesi nimet ovat Hattu Lätsä ja Knalli. Hattu-mainosryhmään kirjoitat hattu-teemaisen mainoksen, joka linkittää hattu-aiheiselle laskeutumissivulle, ja avainsanasi liittyvät hattuihin. Samaa logiikkaa sovelletaan Lätsä- ja Knalli-mainosryhmiin.

Mainosryhmä

Mainosryhmässä määritellään kohdistettavat avainsanat, kirjoitetaan avainsanoihin liittyvä mainos, joka linkittää avainsanoihin liittyvälle laskeutumissivulle.

6. Määritä avainsanojen vastaavuustyypit

Aiemmin mainitsin, että avainsana on SIGNAALI siitä, minkälaisille hauille haluat mainostaa. Jos siis kirjoitat laajan vastaavuuden avainsanaksi kissa, mainontasi voi näkyä myös hakutermille koira, koska Googlen mielestä kissa ja koira liittyvät toisiinsa.

Siksi on tärkeää ymmärtää Google Ads avainsanojen vastaavuustyypit. Ne määrittelevät, kuinka tarkasti antamaasi avainsanaan liittyviin hakuihin haluat näyttää mainontaa.

📌 Laajan vastaavuuden avainsana on esimerkki kissa-koira-tapauksesta. Jos avainsana on laajana vastaavuutena, Google Ads näyttää mainontaa hakuihin, jotka liittyvät löyhästi avainsanaan.

📌 Lausekevastaavuuden avainsana laukaisee mainontaa, kun googlettaja hakee läheisesti avainsanaan liittyviä aiheita.

📌 Tarkka avainsana näyttää mainontaa vain, kun googlettaja hakee annettua avainsanaa tai siihen erittäin läheisesti liittyviä aiheita.

7. Kirjoita mainos

✅ Sisällytä tärkein avainsana näyttö-URLiin

✅ Kirjoita otsikkoja ja kuvaustekstejä, jotka sisältävät mainosryhmän tärkeimmän avainsanan

✅ Kirjoita otsikkoja ja kuvaustekstejä, jotka erottautuvat kilpailijoistasi posiviitisesti.

✅Kirjoita otsikkoja ja kuvaustekstejä, joissa tuot esiin yrityksesi nimen

✅ Varmista, että mainoksessasi on toimintakehote (Ota yhtyettä, Jätä viesti, Soita ja tilaa jne)

Näyttö-URL on eri asia kuin todellinen URL, johon mainoksen klikkaaja päätyy

Kaipaatko apua?

Napakka verkkokurssi on apunasi Google Ads -hakumainonnan aloittamisessa.

Verkkokurssilla näytän ja selitän koko prosessin läpi aina Google Ads -tilin avaamisesta hakumainoksen kirjoittamiseen ja kampanjan julkaisuun. Vain tunti ja mainoksesi on livenä!

Aloita Google Ads -hakumainonta 60 minuutissa

Aloittelijan minikurssi minihintaan
39
00
+ ALV 24%
  • Selkeä
  • Helppo
  • Napakka
Google Ads -konsultti Anna Forsten